söndag 20 augusti 2023

Projekt Lundby-renovering: Sovrum & balkong

Då förflyttar vi oss upp på övervåningen i Lundbyskåpet och till sovrummet uppe till vänster med de stora dubbeldörrarna ut mot balkongen.

Här har jag behållit den ursprungliga färgskalan i blått och vitt. De slitna blårandiga tapeterna har ersatts av en småmönstrad miniatyrtapet i blå nyans som jag beställt från en miniatyrbutik på nätet. Måste säga att det var en liten utmaning att mönsterpassa tapeten när jag satte upp den!
Golvet i rummet hade ursprungligen en vit heltäckningsmatta. Den var fortfarande hyfsat fräsch så den tvättade jag bara av lite lätt på ytan med en fuktig trasa. Kompletterade sedan med golvlister i tunt trä.
Det ursprungliga möblemanget gick i gult. För att passa in mer i det blåvita sovrummet valde jag att måla om det till vitt samt sätta dit en lite större spegel i toalettbordet. Spegeln är en bit av ett spegelpapper som jag köpt till mina miniatyrbyggen någon gång för längesedan. Bara att klippa till i rätt storlek och limma fast. Pallen som var till toalettbordet fick en ny sits av en bit fårskinn som jag klippte ner lurvet på en aning.



Om man går ut genom de bägge stora dubbeldörrarna i sovrummet så kommer man ut på balkongen. Här var både golv och väggar slitna efter lek när jag var barn. Precis som det ska vara!


Väggarna klädde jag med en bit av ett härligt papper med tegelstruktur på. Pappret kommer från en miniatyrbutik och varje tegelsten är upphöjd så att man känner att det är en tegelsten där. Golvet har jag klätt med ett golvpapper med grått trägolv även det från en miniatyrbutik.

Har inte så mycket inredning till balkongen. När jag lekte med skåpet som liten hade jag en gunga som stod där, men tycker kanske inte att den helt passar in på en balkong, så tills vidare får det vara tomt på balkongen. Får se vad jag inreder med sedan när jag gjort utsidan av skåpet också.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar