måndag 10 april 2023

Välkommen att sova över! (Dockskåpet, del 14)

Vi kliver över sågspån och byggdamm bort till det lilla rummet längst bort i korridoren och kikar in. Trots leveransproblem med dörr och taklampa så är gästrummet fullt brukbart och första gästen verkar redan ha anlänt med tanke på väskan i rummet.

De mörkt gröna väggarna med sina härliga blommor på ger en varm välkomnande känsla och skapar lugn och harmoni. I fönstret fladdrar de vita linnegardinerna till vindpustarna från det öppna fönstret och doften från den ståtliga pelargonen sprider sig i rummet.



Alla möbler i rummet förutom stolen har jag gjort av tunna trälister. Sängen är bäddad med madrass, kuddar, täcke och lakan sydda i små stuvbitar lakansväv och dekorerade med några bitar band. Överkastet har jag virkat i relativt tunt virkgarn och sedan sytt ihop rutorna. Nallen som sitter i sängen är en inköpt miniatyr.

De små dekorationerna på nattygsbordet är köpta någonstans någon gång för länge sedan och duken har jag broderat med en deltråd moulinégarn på den finaste väven jag kunde hitta i sylådan.


De vita gardinerna i fönstret kommer från en sliten gammal näsduk och gardinstången är en lite grövre mässingstråd med en guldfärgad pärla i varje ände. Stången vilar på två små mässingsskruvar som jag skruvat in en bit i väggen. Samma typ av skruv har jag använt till krok för omtagen. Den vackra pelargonen är handgjord av en skicklig minatyrist och inköpt på en miniatyrmässa förra året.

Sänglampan är en del från en ljusmanschett och för att få en distans till väggen så har jag använt en liten bit av ett penselskydd som jag dragit ljusdioden igenom. Tavlan på väggen sitter i en liten ram som jag fyndat på loppis och satt i en bild som jag klippt ut från någon veckotidning. Lampetterna på väggen är två stora platta pärlor som jag trätt upp ljusdioden i underifrån. 


Toalettbordet är fyllt med allt en gäst kan behöva för att kunna fräscha upp sig lite om det behövs. Miniatyrerna är köpta för länge sedan och har legat länge i "bra att ha-lådan". Nu passade de perfekt!
Mattan på golvet är en bit lite grövre tyg som jag målat ränder på i en färg som matchar tapeten, dvs rosenrosa. Tapeten ja, den är förstås ett småblommigt tyg.

Väskan var en gång i tiden en dekoration på en riktig väska som jag hade. Perfekt i storleken och utseendet så sparades den för framtida bruk och nu var det dags för den att få flytta in i en miljö.

Men, vad slarvig värdinnan är! Hon har ju helt glömt att sätta i nya blommor i den fina golvurnan och gästen har redan anlänt! Undrar vem det är som har kommit förresten? Nåja, verkar som att vederbörande får sällskap i sängen i natt. Några av husets fyrbenta verkar gilla sällskapet, en har redan tagit plats i den uppbäddade sängen och ett par andra verkar busa under sängen...


Vi smyger oss ut och lämnar dockskåpet för den här gången. Blir spännande att se om dörrar och annat som är restnoterat har hunnit anlända till nästa besök i det lilla huset...

/Anngert

2 kommentarer: