fredag 12 februari 2021

Små förändringar kan göra stor skillnad...

I mitt vardagsrum har jag några gamla Billys bokhyllor i ekfanér. De har ett antal år på nacken men ser ändå fräscha och fina ut och fungerar fint både till förvaring och prydnadsföremål. Men jag var sugen på lite förändring och ville utnyttja hyllorna/skåpen på ett annat sätt. Självklart visade det sig när jag började titta på om det gick att komplettera med lite nya grejer att mina hyllor var lite för gamla. De nya dörrarna som finns var enligt butikens hemsida inte kompatibla med bokhyllor inköpta innan ett visst årtal. Ekfanér existerade självklart inte heller som färgvariant. Så, vad gör man då? Jo, man hittar en annan lösning! Så här såg skåpskombinationen som jag ville göra om ut:


Det jag egentligen ville göra var att byta ut de stängda dörrarna på skåpet i mitten till vitrinskåpsdörrar med glas. Men för att det skulle bli snyggt så skulle det ju krävas att kunna sätta dit likadana vitrindörrar som jag redan hade en av till vänster. Och några sådana fanns ju inte längre att köpa. Så, det fick bli plan B.
Jag började luska i vad som skiljde de nya dörrarna mot de gamla och efter lite läsning kunde jag konstatera att det enda som skiljde var att hålen i de nya hyllorna där man skruvar fast gångjärnen från dörrarna var mindre och annorlunda placerade i de nya hyllorna jämfört med de gamla. Okej, inget som inte går att lösa med en borrmaskin alltså.
Vad fanns det då för alternativ på vitrindörrarna? Jo, det fanns ett neutralt alternativ med en ljus aluminiumprofil som ram. Den varianten skulle ju gå att utgå ifrån, men någon ljusgrå ram på dörrarna ville jag inte ha. Det skulle inte passa med resten av hur mitt vardagsrum är inrett. Matt svart skulle däremot bli kanonsnyggt och det går ju enkelt att fixa med lite sprayfärg.

Så, tre vitrindörrar inhandlades samt några nya hyllplan i glas och belysning som man kan montera i skåp. Väl hemma var det bara att börja jobba. Byggde ett litet bås med höga väggar av pappkartongerna dörrarna låg i där jag kunde vara och måla ramarna, täckte glaset med självhäftande täckpapp och spraymålade de gråa aluminiumramarna i matt svart.

Vitrindörr innan den blev målad...

...och målning pågår...

Det var lite trixigt att komma åt att spraya i alla vinklar och vrår och ev. så kanske jag får haka av dörrarna och bättra på färgen med ett lager till framåt sommaren när jag kan vara ute i dagsljus och måla. Lättare att se så att man inte missar något hörn på insidan av dörrarna då, men jag får se hur bra färgen håller med bara ett lager först.

När färgen torkat så blev det lite mätande, borrande och fixande för att montera de nya gångjärnen på mina gamla hyllor. Inte speciellt komplicerat, gällde bara att vara noggrann när man mätte och att man inte borrade igenom hela hyllans sida när man förborrade hålen för skruvarna. Passade även på att montera in belysningen i hyllorna så där fick jag borra/skära ut ett hål i bakstycket på den breda hyllan för att få ut sladden.

En av de täckta dörrarna behöll jag, men flyttade ut den till den hylla som saknade dörr längst till höger. Det är ju alltid bra att ha lite "dold" förvaring också. Självklart hade jag expertstjälp hela tiden som höll koll så att allt blev rätt...


Med facit i hand kan jag konstatera att "plan B" blev kanonbra och jag är riktigt nöjd med resultatet! Ingen stor förändring egentligen, men skillnaden i hyllans uttryck blev stor!


Innehållet är skyddat från små nyfikna tassar och belysningen lyser upp fint på kvällen när mörkret sänker sig.


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar