torsdag 18 februari 2021

Under en liten glaskupa...

...kan en liten värld rymmas...

En av de sista gångerna som jag träffade Kompiz uppfödare Lotta så fick jag en liten miniatyr av henne som hon hade hittat och tyckte passade mig. Det var en jättefin liten modell av en gammaldags symaskin.

Redan när jag fick den så fick jag också en tanke om vad jag ville skapa runt och med den, men ibland tar det ett litet tag innan man hittar rätt saker och ibland vet man inte vad som är "rätt" förrän man ser det framför sig. Så var det nu, för helt plötsligt så stod den bara där framför mig när jag besökte det stora svenska möbelvaruhuset. En jättefin liten glaskupa på ett guldfärgat fat i precis rätt storlek för min miniatyrinstallation!

Att jag inte ville ha guld som golv på installationen var ju ett enkelt problem att lösa. Klippte ut en cirkel i svart papp som passade precis innanför glaset och limmade sedan fast tunna trälister (typ glasspinnar) på den. Sedan var det bara att börja jobba med min älskade gersax! Att klippa av och få fram den runda formen på trälisterna med den var ungefär lika enkelt som att klippa papper :-)



Ja, lite kantigt blev det förstås, det går ju inte att vinkla det hur som helst när alla trälisterna är limmade tätt tillsammans. Men, det var ju inget som inte lite sandpapper kunde råda bot på. 


Betsade golvet i en varm brun nyans och limmade sedan fast det i mitten av det guldiga fatet som glaskupan stod på. Sedan var det bara att arrangera de miniatyrer som skulle ingå. I centrum står symaskinen och en liten rund prydnadskatt i lagom storlek. Visst ser det ut som en liten Brittiskt korthår! Så, två av mina intressen: sömnad och mina katter fisk skapa en hel liten miljö. Men det knyter också ihop hur jag en gång i tiden träffade och lärde känna Lotta som jag fick symaskinsminiatyren av. Det var när jag köpte Kompiz (SP CH IDP*Tawalli's Frank Sinatra) av henne. 
Den lilla plåtburken med katter på har jag köpt på en miniatyrmässa, likaså saxen och keramikurnan som garnet ligger i. Garnnystanen har jag gjort av en bit sugrör som jag lindat tunt garn runt och sedan avslutat med en liten gördel av papper. Muggen & fatet är loppisfynd och den lilla fårskinnspälsen är klippt från ett riktigt fårskinn. Har dock fått frissera ner ullen en aning på den...


Så alla miniatyrbyggen behöver inte vara stora hus. Det här blev en liten miniatyrinstallation av en mysig pysselmiljö, men också ett minne av en vän. Och under glaskupan är allt skyddat från små nyfikna kattassar...

/Anngert

2 kommentarer: