onsdag 17 oktober 2018

Lite uppfräschning!

Under hösten har jag roat mig med att göra om lite i mitt gäst-/kattrum. I stället för att köpa allt nytt så fick sig några möbler en rejäl uppfräschning med lite ny färg.

Först ut att renoveras blev ett vitrinskåp som jag byggde runt ett gammalt fönster från stugan för många år sedan. Så många år sedan att jag inte ens hittar en digital bild på det utan var tvungen att fota av ett foto för att få till en "före-bild"!
Fönstret som används som dörr var från början när jag tog hand om det vitt. Jag tog sedan bort färgen och har bara oljat in träet. Stommen gjorde jag vid det tillfället i limträskiva som jag betsade i antikbets. Men, med nya möbler i svart  och vitt var det läge att byta färg på vitrinskåpet. Här valde jag att låta dörren vara kvar som den var och målade bara stommen i vitt.

Före...

...efter!

Det nymålade vitrinskåpet har jag sedan fyllt med minnen av olika slag.

Andra möbler som fått sig en make over är ett litet bord, en pall och en trappstege. Bordet och trappstegen kommer ursprungligen från IKEA och är köpta trärena. Bordet har stått i rummet tidigare och var då betsat i antikbets. Trappstegen har stått ut med det mesta och har med åren blivit lite skamfilad. Jag la inte ner så jättemycket arbete på trappstegen utan de små hacken som finns i det fick finnas kvar. Även om den får fungera som dekoration mestadels av tiden så är det fortfarande en trappstege som jag kommer att använda som en sådan vid behov.

Bordet före...

...och efter.

Trappstegen före...

...och efter!

Den sista möbeln som renoverats är en liten pall. Tror de flesta av oss har roat sig med att tillverka en sådan i skolans träslöjd. Kunde konstatera att jag uppenbarligen gjorde min när jag gick i sjuan av texten på undersidan att döma. Nåväl, den var välsliten och hade fått en del färgfläckar på sig genom åren, så dags att se till att den ser lite bättre ut. Jag målade benen och undersidan i vitt. Själva sittdelen klädde jag sedan med lite stoppning och svart fuskläder som jag sköt fast med häftpistol runt om. För att dölja nitarna limmade jag ett vitt mönstrat band runt kanten.

Pallen före...

...och efter!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar