tisdag 16 oktober 2018

Lite hjälp...

Det är inte lätt att vara liten, börja bli gammal, ha artros och sina favoritplatser högt upp. När man sedan lyckas med konststycket att halka på pallen man brukar använda som trappsteg och sedan anser att det är pallens fel och vägrar använda den igen. Ja, då är det kris. Då får matte rycka ut tycker Puzz.

Matte, funderar och utvärderar situationen. Visst, det går ju att bara byta pall. Men, artros är ju tyvärr inte en sjukdom som blir bättre med tiden utan tvärt om, så om det ska göras någon förändring i hjälpen att ta sig upp på tvättbänken i tvättstugan så bör man tänka lite framåt och bygga något som gör att hoppen inte behöver bli lika höga.

Med mycket annat på g var jag inte helt sugen på att bygga något från grunden utan letade efter lite enklare lösningar. Surfade runt lite på IKEAs hemsida och vips så ser jag lösningen framför mig! En expresskörning till butiken och med mig hem har jag självklart ett platt paket och en rulle "stoppning". Resten som behövdes fanns redan hemma.


Bara att börja montera. För en gångs skull läste jag faktiskt instruktionerna. Var inte helt sugen på att behöva göra om något utan ville få det rätt från början och bli klar så snabbt som möjligt.


Tada! Efter lite monteringsjobb så stod IKEAs barnmöbelgrupp färdigmonterad där på golvet.


Men, det var ju inte så slutresultatet var tänkt att bli. Dags att plocka fram den lite större verktygslådan. På de båda stolarna sågade jag snabbt av ryggstöden jäms med sitsarna. Kvar blev två små pallar.



Sedan målade jag benen på ena pallen och bordet vita. Den andra pallen målade jag hela vit.


När färgen torkat rullade jag ut täcket som jag köpt, vek det dubbelt, häftade fast det på bordet och ena pallen i hörnen och klippt rent runt om. Efter det klädde jag dessa två med ett fusklädertyg som jag hade liggande i tyglådan. Även det sköt jag fast på undersidan med hjälp av en häftpistol.



Med hjälp av två små vinkeljärn skruvade jag sedan fast den klädda pallen ovan på bordet i ena hörnet. Detta för att vara säker på att den kommer att stå still när en katt hoppar på den och inte riskera att glider iväg.


Den andra pallen som jag målat hela limmade jag fast en bit fuskskinn på sittytan för att den inte skulle bli så hal att hoppa på. Denna pallen kommer att stå på golvet och vara lite mer flyttbar, så den behövde jag inte förankra någonstans. Än så länge klarar hon att hoppa upp på bordet direkt och behöver inte den som trappsteg, men den finns där ifall hon vill använda den.


Sådär! Trappstegen klar! Bara att ställa på plats i tvättstugan och Puzz är numer åter en lycklig katt som kan skutta upp på tvättbänken och sedan vidare upp i fönstret för att spana. Trappstegen är dessutom mjuk och skön att ligga och sova på om någon fyrbent vill det och den mjuka stoppningen dämpar stöten vid hoppen en aning.


Den lilla pallen är enkel att skjuta in under bordet om den är i vägen för mig när jag är i tvättstugan och gör något.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar