onsdag 26 september 2018

Ljusbollar

När mörkret och höstrusket kryper närmare vill man tända ljus inne. Som djurägare är levande ljus inte alltid ett smart val utan jag brukar ofta använda mig av batteridrivna varianter för mysbelysning. Jag har sett många härligt läckra virkade ljusbollar i diverse grupper för oss som gillar att virka på facebook och länge tänkt att jag vill testa att göra en sådan. Till slut hittade jag ett mönster som jag gillade på virknalarochtillbehor.se 

Att virka dessa ljusbollar var så enkelt så det blev tre stycken när jag ändå höll på. Två i vitt och en i svart.


Mönstret på ljusbollarna är som små hjärtan. Sex stycken på varje sida och man virkar dem i två delar som man i slutet sedan virkar ihop till en boll.


För att fungera som ljusbollar behöver ju bollarna få lite stadga i sig. Alltså måste man stärka dem innan man kan använda dem. För att få dem runda har jag blåst upp en ballong i bollarna som har fått sitta kvar tills de torkat. Sedan är det bara att panga ballongen och ta ut den.

Jag testade först med ett medel som är till för att stärka tyg och virkat med och som jag använde när jag virkade julstjärnan förra julen. Det funkade sådär. Jag tyckte inte att de blev helt stela med det medlet. Efter lite googlande hittad jag att man kunde stärka med en blandning av florsocker och vatten som man kokade upp till en klar redning. Bestämde mig för att prova. Kan meddela att det nog var bland det kladdigaste jag har gjort, men bollarna blev rejält hårda så den stärkningen fyllde verkligen sin funktion!


Till sist har jag trätt i en liten ljusslinga genom bollarna och lagt dem på en bricka. Ljusslingan går på batteri och har en inbyggd timer så den lyser i sex timmar varje kväll och slocknar sedan automatiskt och tänds sedan vid samma tid dagen efter. Självklart kan man ha en slinga i varje boll, men jag hade bara en hemma, så för tillfället får mina bollar dela på den. Jag är så nöjd med mina ljusbollar!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar