tisdag 18 september 2018

Familjen Myra...

De flesta som känner mig vet vad jag tycker om myror. I varje fall när de befinner sig på mindre lämpliga ställen. För ganska så länge sedan såg jag dock en bild på "nätet" på några väldigt söta myror som var gjorda av golfbollar! Har sedan dess tänkt att jag skulle göra några sådan själv, men inte tyckt att det var värt att köpa dyra bollar bara för att ha sönder dem.

För ett tag sedan var jag en tur till de gula påsarnas förlovade land och sprang där på en förpackning med återvunna golfbollar till en billig peng. Dessa fick följa med hem och under hösten så har min alldeles egna "Familjen Myra" vuxit fram :-).


Materialet jag använt är nio stycken golfbollar, några tandpetare, 1,5 mm tjock ståltråd, snabblim, några paljetter och sprayfärg.


Till varje myra går det åt tre bollar. Jag har borrat hål i golfbollarna på lämpliga ställen. Lämpliga ställen är dels sex hål för benen på en av bollarna till varje myra, två hål för antennerna på en av de andra och sedan hål på varje boll för att kunna fästa ihop dem med varandra, dvs två hål i bollen där benen ska sitta och ett hål vardera på de andra två bollarna. Jag har sedan satt ihop bollarna med bitar av tandpetarna som jag limmat i hålen.


När limmet torkat och bollarna satt ihop tre och tre var det dags att sätta dit benen & antennerna. Benen & antennerna är då ståltråd som jag knipsat av i lagom längd och limmat i de återstående hålen. Återigen dags att låta limmet torka innan jag böjde till benen så som jag ville ha dem och så att myrorna stod bra.

När allt var limmat och tillfixat så som jag ville ha det så var det bara att måla dem svarta med sprayfärg. Gick åt tre lager färg för att täcka ordentligt och jag valde en färg med matt yta. SOm avslutning har jag satt fast några svarta små paljetter/halva strasspärlor som ögon och sprayat dem med ett lager matt klarlack. Klart! Säg "Hej!" till familjen myra :-).


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar