måndag 21 augusti 2017

Budgetrenovering

Ibland behövs det inte så mycket för att förnya hemma och just den typen av fixande roade jag mig med i helgen.

I mitt vardagsrum har jag tre låga enkla hyllor/skåp från det stora svenska möbelvaruhuset. Jag har alltid stört mig på att det blir två skarvar på ovansidan där jag vill ha lite prydnadssaker.


Hade länge funderat på hur jag ville göra där och vad jag ville ha för utseende på den ytan. Nu hade jag kommit fram till ett beslut och beställt hem det jag behövde.

För att få en jämn yta behövde jag ett långt hyllplan som täckte hela ytan. Den är 160 cm lång och 30 cm djup. Självklart fanns ingen exakt så lång att inhandla så jag fick konka hem en som 210 cm lång och sedan såga av den i lagom längd.
Ytan ville jag sedan skulle se ut som betong. För att få till det beställde jag helt vanlig kontaktplast från en butik på nätet och sedan behövde jag några metallplattor att skruva fast hyllplanet med i hyllorna.



När hyllplanet var tillsågat i rätt längd var det bara att tålmodigt fästa kontaktplasten och se till att det inte blev några bubblor under plasten och att kanterna skarpa. Gick jättebra!


Bara att lägga den på plats och skruva fast den i bakkant med metallplattorna så att den ligger stadigt även om någon av de fyrfota får för sig att göra ett race där.

Sedan var det bara att ställa tillbaka möbeln där den skulle stå och sedan kommer ju den roliga biten med att dekorera igen :-).

Längst ut på vänstra kanten har jag ställt tre höga cylinderformade vaser som jag fyllt med dekorationsgrus och lite andra dekorationer samt ett litet batteridrivet värmeljus i varje. Dekorationerna består av några vackra glasprismor samt en bunt jättesöta små spetsklädda trätrådrullar som jag hittade i en blomsterbutik.


Sedan tillbaka med lampan och fotografierna (som fick nya ramar) och sedan var det klart!


Små medel gav stor skillnad i hur det ser ut :-)!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar