lördag 5 augusti 2017

Babysize...

När man roar sig med "restmaterialsömnad" så ska man inte riktigt räkna med att saker och ting blir i fullt normal storlek, dvs normal storlek baserat på vad jag normalt syr vill säga. Har sytt upp lite kattbäddar på massa restmaterial som jag har liggande och dessa kan nog beskrivas som babysize vad gäller storlek. Någon vuxen Maine coon göra sig icke besvär med att försöka få plats i någon av dessa, inte heller någon Britt av storlek större. Däremot passar de alldeles utmärkt till lite mindre Britter, kattungar och typ alla mindre katter :-). Storleken på liggytorna i bäddarna är ungefär mellan 25-30 cm i diameter.

Den första blev en rund bädd i gråskala. Utsidan är i ett gråmönstrat grövre möbeltyg och insidan i mjuk fluffig teddy. Självklart är kudden vändbar och här har jag varit lite busig med knapparna i mitten. På den mönstrade sidan är det en blank, rund knapp och på den gråa fluffiga sidan är det en hjärtformad rosa knapp.



Nästa bädd blev en fyrkantig liten bädd i lite mer marint tema. Ett vitt rutigt bomullstyg på utsidan och ett härligt blått microfleecetyg på insidan. Små rep med knopar håller ihop den i hörnen och i mitten på den vändbara kudden sitter en liten katthuvudformad knapp.



Den tredje följer samma tema som den fyrkantiga bortsett från formen. Denna blev rund och på kanten har jag sytt fast en liten blå nallebjörn. Knapparna på den vändbara kudden följer också nalletemat...




Bädd nummer fyra blev experimentsömnad. Inte själva modellen, för den har jag sytt ett antal gånger, men sättet som jag sydde den på. Eftersom sidokanalen blev ganska så liten på denna, så liten så att jag inte skulle få in armen och stoppa den, så testade jag att stoppa hela kudden först och sedan sy den innersta sömmen som delar av liggyta och kant. Det gick sådär kan jag meddela. Visst det blev en bädd, men den inre sömmen är inte så jämnt rund och fin som den den brukar vara utan hackar en del. Syns ju som tur är inte när den är klar :-).
Yttertyget är ett stjärnmönstrat möbeltyg och innertyget grå microfleece. På kanten har jag hängt en blå liten nalle som dekoration.


De två sista går i sobert svart och grått. Yttertyget på bägge är ett svartrutigt bomullstyg och innertyget är grå microfleece. På den runda sitter det två rosa hjärformade knappar på den vändbara kudden och på kanten hänger det en rosa liten nallebjörn.



På den fyrkantiga hålls sidorna ihop av breda satinband som jag har knutit stora rosetter av och kudden pryds av en knapp i form av en liten grå katt.




Tja, tur att man har hobbies som kan utövas inne när sommarvädret är opålitligt och högen med restmaterial har minskat lite i varje fall :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar