lördag 2 april 2016

En färgklick

Jaha, säger de fyrbenta, eftersom matte bytte upp sig så fick vi också byta upp oss... :-)

Den nya bilburen är äntligen här och de på fyra tassar var mer än glada över att få åka bil i "riktig bilbur" igen istället för de små burarna som de fått nöja sig med sedan jag bytte bil för några veckor sedan. I den här kan man ju stå och spana ut säger de i kör!
I den gamla buren sydde jag ju både sidogardiner och underlägg. Med bara vuxna katter som inte busar lika mycket så bestämde jag mig för att denna gången hoppade jag över sidogardinerna. Jag bytte även färg på inredningen och gick från sobert gräddvitt och inspirerat av rasernas ursprung till svart jeans och färgstarkt i rosa och blått.

I Prinz & Lakritz del av buren är det först en tjock mjuk madrass i botten som jag klätt i svart jeans. Längst bak har jag sytt en liten kudde som de kan luta sig mot om de vill. I botten har jag sedan lagt en mjuk microfleecefilt i klarblått. Mjuk och skön och enkel att ta ut och skaka av katthår samt tvätta. Dessa två killar gillar att ligga och sträcka ut sig så därför sätter jag inte något mer på deras sida.

På Puzz och Kompiz sida så har Puzz givetvis fått sin lilla extra hylla så att hon kan ligga där och berätta om allt hon ser utanför för matte. För det gör hon. Nästan hela tiden. Hyllan är en vanlig tunn spånplatta som jag borrat hål i och fäst med buntband i det befintliga gallret i buren. På hyllan ligger en mjuk stoppad dyna och en lite extra filt av rosa microfleece som är enkel att haka bort och tvätta vid behov.
Kompiz gillar att krypa ihop som en boll i diverse kattbäddar så till denna sidan sydde jag en fyrkantig bädd i svart jeanstyg och klarblå microfleece som passar precis till burens mått.
Precis som på Maine coonernas sida så ligger det här en tjock madrass i botten av buren som är klädd i svart jeanstyg. På denna har jag sedan lagt en microfleecefilt i en härlig klarrosa nyans. Finns ju viss risk att Kompiz har vissa åsikter om färgvalet, men matte ville ha rosa där, så det så.

"Före"

"Efter"

Bädden till Kompiz

Nu återstår att se vad de fyrbenta säger om inredningen nästa gång de åker bil...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar