lördag 20 februari 2016

Kreativ problemlösning...

Det närmar sig utdelning av priser till Årets katter i ett par kattklubbar dit jag skänker bäddar till prisbordet. Alltså, hög tid att bli färdig med bäddarna. Ambitionen från min sida är alltid att göra en serie likadana eller liknande bäddar till prisborden. I år var planen att till The Maine Club mixa svart jeanstyg med klara härliga färger och till Billingebygdens Kattklubb tänkte jag göra lite mer sobra bäddar i svart jenastyg och mjuka härliga tyger i gråskala. Kan meddela att det går ju sådär att uppfylla den ambitionen när tygbutiken har slut på svart jeanstyg... Så idag fick de små grå jobba lite och fundera ut plan B.

Plan B blev att kombinera de färgglada tygerna med olika kattyger till The Maine Club och alltså bara att sätta igång och sy de sista. "Tyvärr" fick det bli lite olika form på dem för att få de olika kattygerna att räcka till, men jag tror nog alla blir nöjda ändå.

Vid dagens sömnad fick en läcker rosa pläd i microfleece sätta livet till. Dessa plädar är perfekta att sy av. Hyfsat billiga i inköp, mjuka och härliga samt går att få tag i många olika färger.

Först blev det två runda bäddar med stabil skumgummikant. Den ena gjorde jag i det lilla jeanstyget som jag hade kvar och den andra i ett vitt tyg med katter i gråskala. I mitten på de vändbara lösa kuddarna sitter det en blomformad knapp i bädden med katter på och en svart kattformad knapp i den med jeanstyg.

Ena sidan på kuddarna...

...och andra!

Den blomformade knappen...

...och den kattformade.

Avslutade dagen med att sy en stor rund bädd som blir lite som en "blomma" när den är klar med krusig kant. Denna fick ett beiget tyg med katter som yttertyg.


För den som är sugen på att själv sy en sådan här bädd så finns det nu en beskrivning på hur jag gör upplagd på sidan som heter "Kattbäddar" här på bloggen.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar