lördag 17 januari 2015

Dörrstopp

När man har fyra katter hemma och behöver kunna hålla dörrar öppna utan risk för att de åker igen när man är borta så är dörrstoppar mycket användbara. Hemma hos mig är det framför allt två dörrar som måste vara öppna, dörren till tvättstugan och till stora badrummet. Detta eftersom katterna har sina kattlådor där inne.
Dörrstoppen jag haft till tvättstugan har sett sina bästa dagar och fyller sedan Lakritz flyttade in inte riktigt sin funktion. Den är gjord i trä och börjar bli väldigt sliten samtidigt som min lilla svarta kille älskar att peta bort den och leka med den. När jag såg en dörrstopp i form av en söt stickad katt föddes idén att virka något liknande och jag började kika lite efter lämpligt garn.
Garnet jag föll för blev ett grått garn från Svarta fåret som heter "Home sweet home", ett riktigt grovt härligt garn! Med garn och ny virknål inköpt satte jag igång. Något mönster hade jag inte utan det blev frihandsvirkning från början till slut :-). Svansen virkade jag separat, likaså öronen. Nosen är broderad och ögonen är ditsydda djurögon som man kan köpa i olika hobbybutiker. Pricken över i blev den lilla scarfen som jag sydde och satte runt halsen. Scarfen är fastsydd på ett vanligt katthalsband som jag knipsat av bjällran på. Total höjd på katten är ca 30 cm.


För att få den riktigt tung så har jag stoppat den med en blandning av ris och vanlig stoppning. Gjorde en en påse av tyg som jag fyllde med drygt 1,5 kg riskorn och stoppade i och fyllde sedan upp resten av katten med vanlig stoppning. Anledningen till att jag la riset i en tygpåse är givetvis så att det inte ska åka ut mellan de grova maskorna :-).

Nu ska den få hjälpa mig att hålla dörren till tvättstugan på glänt...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar