söndag 20 januari 2013

Prinz åsikt...

...är att rastgården är till för att användas. Oavsett väder. Av mina tre katter så var det bara han som gladeligen traskade ut där och satt och spanade även när det regnade i höstas. Det återstår att se ifall det beteendet håller i sig i vår eller om det var nyhetens behag. Eftersom jag känner den katten rätt väl så lägger jag min röst på det första alternativet...
Det finns en liten sak som jag som matte inte riktigt uppskattar med att Prinz är ute när det regnar och det är att det kommer in en hyfsat blöt katt som tänker torka sig på typ allt som är helt olämpligt att torka sig på. Helst i mattes säng. Men efter dagens kreativa övningar så är detta problem delvis löst! Jag har nämligen knåpat ihop ett litet täcke till Prinz av modell regnskydd :-). Visst han kommer fortfarande att bli blöt och lortig om tassarna, men de är ju lätta att torka av innan han får sätta fart runt i hela huset.


Till yttertyg använde jag sådan där tunn vaxduk som känns som vanligt tyg. Lär ju hålla regnet ute ett tag i varje fall. Förhoppningsvis tills en viss röd lurvig Maine coon har tröttnat på att vara ute i varje fall.

Jag hade inget mönster när jag klippte till utan för att få till rätt storlek och var banden skulle sitta så mätte jag på Prinz. Banden sydde jag fast innan jag fodrade den. Till foder har jag använt svart microfleece och sedan har jag sytt på ett svart kantband runt hela. Jag ska även sy dit en liten knapp eller något därbak så att den inte viker upp sig vid svansen. Men det får bli en senare fråga.


Jag är nöjd och Prinz verkade inte tycka att den var helt pest. Förhoppningsvis uppskattar han att inte bli blöt när det regnar ute i vår :-).

/Anngert

1 kommentar: