söndag 28 oktober 2012

WCF-utställning

I fredags bar det av till Varberg. På helgens schema stod det återigen utställning, denna gången i WCF. Som SVERAK-ansluten har jag även möjlighet att delta på andra på andra förbunds utställningar och självklart vill jag prova på att göra det då och då. Eftersom Kompiz uppfödare tillhör WCF och de på denna utställningen dessutom skulle ha en Britt-special så var det extra roligt att åka.

Eftersom jag hade en bit att köra så hade vi, dvs jag, Kompiz uppfödare och en till hyrt en stuga på en camping nära utställningen. Det där att bo någon annanstans med tre katter även om det så bara är för en natt kräver ju en del extra packning både till sig själv och till de fyrbenta. Har man med sig mina katter kan man dessutom glömma det där som kallas sömn... Puzz är den självutnämnda drottningen och bestämde raskt att hon skulle sova hos matte i sängen. De andra två gjorde sig icke besvär. Så fort de ens försökte sticka nosen ovanför sängkanten drog värsta morren igång och dristade de sig till att sticka upp en tass så fick de en rak höger av damen. Både Prinz och Kompiz visade sig tillhöra kategorin som gärna prövade sin lycka mer än en gång. Ja, några timmar var det lugnt, men de gick att räkna på ena handens fingrar...

Puzz i mattes säng...

..Kompiz funderar på vem som är på andra sidan dörren...

...och Prinz min visar solklart vad han anser om det hela...

På lördag morgon var det tidig avfärd till utställningen. En kylslagen morgon som fick inledas med att skrapa rutorna på bilen. Måste säga att det var helt perfekt stuga vi hyrt. Man kunde parkera bilen precis utanför och slapp därmed att bära packning och katter långa sträckor!

På utställningen var det precis som på de utställningar som jag är van vid veterinärbesiktning och incheckning som gällde. Därefter iordningställande av burar och fixa till den sista finputsningen av katterna. Det var lite drygt 200 katter anmälda och massor av Britter. Var verkligen superkul att se alla vackra nallar. I WCF är även Brittiskt långhår godkänt som ras och det fanns därför givetvis även långhåriga britter på plats.

Översikt över utställningshallen

Dagen rullade sedan på med bedömningarna. Även om det är andra gången som jag ställer ut på WCF så hänger jag inte riktigt med på alla turerna och i och med att det var Britt-special också så hade jag ännu mindre koll :). Men det var ju bara att fråga någon så fick man en förklaring till vad som hände :).
Att få en bedömning av katterna av för mig helt okända domare är också kul. Eftersom jag ställt ut ganska många år nu inom SVERAK så börjar man få hyfsad knas på vad de olika domarna tycker om ens katter men här hade jag ju verkligen ingen aning vilket ger extra krydda åt en utställningsdag.

Alla katterna fick bra bedömningar och tog sina certifikat i de klasserna som de tävlade i. Puzz blev även domarens bästa kastrathona, men sedan blev hon utslagen mot den andra domarens kastrathona.

Mina burar, snyggt dekorerade med dagens resultat.

Prinz tar igen sig efter nattens äventyr...

...medans Kompiz av någon konstig anledning föredrog kattlådan.

Något som jag tyckte var extra kul var att Puzz helt plötsligt blev uppvaktad med en stor prispåse och en snygg pokal. Vid närmare koll visade det sig att det var för att hon med sina 7,5 år var utställningens äldsta Britt!! Kul initiativ och verkligen uppskattat :)!

Puzz med en del av "priserna"

Även om jag inte hängde med på precis allt som hände så hade jag en mycket trevlig dag och träffade massor av nya kattokiga människor!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar