måndag 15 oktober 2012

Mister Skara!

Igår var det dags för klubbmästerskap i min kattklubb BiK. KM är alltid jätteroligt att vara med på. Man får träffa massor av kattägare från klubben, det är inte lika mycket allvar som det kan vara på en stor internationell utställning och ofta har klubben lite roliga sidoklasser som man kan ställa upp i med sin katt.


Eftersom ett KM är en mycket mindre tävling med färre katter så brukar man slå ihop klasserna en aning så att t.ex alla kastrathonor i varje kategori möts redan i grundbedömningen och rangordnas 1,2,3 osv. Bästa kastrathona möter sedan bästa kastrathanen och den bästa av dessa blir nominerad till finalen. Domaren nominerar alltså sin bästa kastrat, bästa fertila katt, bästa ungdjur och bästa junior i varje kategori som vederbörande dömer.

För mina katter blev det lite blandat resultat. Puzz blev tvåa bland kastrathonorna hos sin domare och Kompiz blev fyra (tror jag det var) bland kastrathanarna. Ingen av dem gick alltså vidare. Men vad gör det? Huvudsaken att man har kul :)!



Den som det gick bäst för den här gången av mina katter var Prinz. Han blev först bästa kastrathane i kategori 2 och slog sedan ut kastrathonan och blev nominerad till panelen. I panelen blev han dock slagen av en snygg skogis.


Jag hade även anmält mina små lurviga till var sin sidoklass, men där kammade de noll allihop. Utöver ordinarie bedömning och sidoklasserna så fick även publiken rösta på sin favoritkatt. När utställningen led mot sitt slut räknade man ihop rösterna och den hona och hane som fått flest röster blev Mister och Mrs Skara. Prinz visade sig vara den hane som hade fått flest röster och tog därmed hem titeln "Mister Skara" :)!


För den som vill se fler bilder från KM't rekommenderas att kika in på BiK's hemsida, där det finns länk till alla fina bilder som Taito Sund tog under dagen... :)

Oktober är en utställningsintensiv månad så snart är det dags igen...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar