måndag 1 oktober 2012

Mer på väsktemat...

Att röra på sig och motionera är nyttigt och hittar man rätt aktivitet så är det riktigt roligt. Men, visst är det lite, lite ytterligare kul att masa sig iväg till gymmet om man har en fräck väska att packa ner träningsgrejerna i?

Givetvis kan man traska iväg till butiken och köpa en lämplig väska men om man som jag gillar att sy så styr man istället stegen mot tygbutiken. Lite fuskskinn, dragkedjor, band mm inhandlades och sedan var det bara fantasin som satte gränser.

Väskans bottenmått är ca 50x25 cm och höjden är ungefär 30 cm. På kortsidorna är den trekantig till formen, dvs den smalnar av uppåt.
Yttertyget är i fuskskinn och på insidan har jag fodrat den med ett läckert lila tyg. Det lila tyget är egentligen vaxduk i tygkvalitet. Anledningen till att jag valde det som foder är att då gör det inget om vattenflaskan läcker lite eller att man stoppar ner en fuktig handduk eller svettiga kläder. Bara att torka av :).
På utsidan har jag sytt fast ett litet ytterfack att stoppa mobil, plånbok, nycklar mm i. Så slipper man att rota runt i hela bagen efter småsaker. Givetvis blev det lite kattmönstrat tyg här...
Att sy i denna kombinationen av tyger (fuskskinn, vaxduk, de breda handtagen) var förvånansvärt enkelt och till och med att få dit dragkedjorna gick hyfsat smärtfritt. Vad gäller dragkedjorna så underlättar det om man köper varianten som är delbara. Den lilla dragkedjan som jag har till ytterfacket var delbar medans den jag fick tag i till det stora facket visade sig inte vara det. Men med lite pill gick det att få dit båda två, även om jag fick handsy några stygn på den stora dragkedjan.

Eftersom det nu drar sig mot allt mörkare årstider så hängde jag även dit en reflex som dekoration i dragkedjan på det lilla facket. Givetvis i form av en katt. Vad trodde ni ;)?


Om jag är nöjd med resultatet? Självklart :). Och nu är det dessutom strax dags att inviga den!

/Anngert

1 kommentar:

  1. Jätteläcker träningsväska!!

    Själv får jag stå ut med en alldaglig variant som inte alls är så tuff som din skapelse.

    Du är så duktig!

    Kramizzar

    SvaraRadera