måndag 17 oktober 2011

Lampskärm

Trött på att ha lampskärmar som finns i mängder att köpa i affärerna? Då är det enkelt att fixa en egen. Jag letade länge efter en liten lampskärm till en bordslampa som jag har i mitt sovrum. Jag ville att den skulle vara lite udda samt matcha övrig inredning vad gäller färgerna. Självklart hittade jag ingen som jag ville ha och tillslut bestämde jag mig för att sy en egen.

Konstaterade ganska snabbt att jag inte hittade någon lampskärmsstomme i rätt storlek för att passa lampan så jag köpte helt enkelt en billig liten lampskärm och slaktade :). Sedan mätte jag ut hur stora sidorna skulle vara och klippte ut dem i det tyg som jag ville använda. Sydde ihop dem på maskin så att det blev en liten strut. Sedan trädde jag på struten på stommen, vek kanterna runt ståltrådskanten uppe och nere och sydde fast tyget för hand på skärmen samtidigt som jag fållade kanterna.

Att katter är mitt favoritdjur har väl inte undgått någon av er läsare, så det kanske inte är så konstigt att det blev ett tyg med kattmönster på till lampskärmen...

Så här blev resultatet av mitt lilla lampskärmsprojekt. Först en bild på när lampan är släckt:


Och sedan en där den lyser:


/Anngert

1 kommentar:

  1. Jätte fin och mysigt nu till hösten =) Är det farmors duk som ligger på ditt sängbord? KRAM

    SvaraRadera