tisdag 30 juli 2024

Trimbordsöverdrag

Snart är det dags för utställning igen och för första gången någonsin kommer jag att ha med mig ett trimbord. Det kommer verkligen att bli skönt att ha då det inte är supersmidigt att slutfixa en stor Maine coon inne i utställningsburen innan det är dags för besök hos domaren!

Trimbordet är ett lättviktsbord i aluminium. Smidigt att fälla ihop och bära med sig. Enda nackdelen är att ytan på bordet kan bli lite hal att stå på för katterna. Så, någon form av överdrag är bra att ha. De flesta jag har sett på utställningar har varit i någon typ av sammetstyg. Det är dock inte mitt favorittyg att sy i så jag funderade på om det fanns något annat alternativ. Efter lite botaniserande i tygbutiken så hittade jag ett tyg som passade perfekt. Det var ett ljust slätt lite grövre tyg som stod i hyllan med möbeltyger. Tyget var dubbelt, eller hur man ska beskriva det med en slät yta på rätsidan och lite mer struktur på undersidan. Däremellan låg det ett tunt lager med skumgummi, typ 1-2 mm tjockt som vaddering.

Hade inte helt klart för mig hur jag skulle sy mitt överdrag för att det skulle bli både snyggt och smidigt att dra på och av, men efter lite funderande bestämde jag mig för att sy ett överdrag som var fållat i kanterna och där fållen löpte runt kanten på bordet. I varje hörn på överdraget fäste jag ett resårband på undersidan som jag kan spänna runt bordshörnet för att det ska ligga stadigt på plats.



Experterna har fått granska resultatet och jag tror nog att de godkände det...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar