måndag 24 juli 2023

Från musbiten till kattig...

I mina föräldrars stuga står en väldigt skön hopfällbar campingstol med stoppade dynor och lite högre ryggstöd. Den har många år på nacken, men trots att den är välanvänd så är den fortfarande relativt fräsch. Tyvärr lyckades möss ta sig in i det förråd där den stod den senaste vintern och de satte sina spår i de stoppade dynorna. Istället för att slänga den så frågade pappa om jag kunde fixa till den. Tja, det kan jag väl testa att göra tänkte jag. Att utgå ifrån hade jag alltså denna aningen musbitna gamla stolen:


Började med att ta loss de gamla dynorna. De var "ihopsydda" med någon form av underrede/stomme/botten som var spänd med en tunn stålstång i överkant av ryggstödet och längst fram i sitsen. I bakkant på sitsen var den spänd i ramen med tre fjädrar. I sitsen på stolen fanns det även fjädrar som man sitter på. Att de fanns där gjorde att jag vågade mig på att fixa till stolen. Detta då tyget inte är det som är bärande för när man sitter i stolen utan det är fjädringen i sitsen.


Jag bestämde mig för att göra den nya klädseln i två delar, dvs en stomme/botten att spänna fast i ramen med hjälp av de stålstänger och fjädrar som den gamla satt fast med och sedan göra lösa dynor med avtagbar klädsel. Använde den gamla för att mäta upp hur stora delarna var och sedan blev det en tur till tygbutiken. 

Till stommen/botten valde jag ett kraftigt markistyg. Det känns nästan lite plastigt när man tar i det. Klippte till en bit som var tillräckligt lång för att färdigsydd räcka ända uppifrån ryggstödets topp ner till framkant på sitsen och tillräckligt bred för att färdig bli lika bred som det är brett i stolens ram. Fållade sidorna och valde att göra det med extra stark sytråd och trestegs zick-zack för att få en stark och lite flexible söm. Sedan sydde jag tre kanaler enligt de mått som jag mätt upp på den gamla klädseln. En i överkant, en i underkant och en "mitt på". Stommen/botten klar och dags att montera. Jag använde samma stålstänger som den gamla klädseln suttit fast med och spände fast min nya botten i överkant och längst fram i sitsen. Avslutade med att spänna fast den i bakkant på sitsen med fjädrarna.



Passade på att provsitta och kunde konstatera att det höll utan att knaka det minsta! Dags att ta tag i att sy nya dynor till stolen. Fick experthjälp när jag skulle klippa till nytt skum till dynorna. Zaga höll stenkoll så att jag mätte och klippte rätt. Använde 3 cm tjockt hobbyskum.


Till dynorna valde jag ett lite grövre möbeltyg och sydde två enkla överdrag, ett till ryggen och ett till sitsen, med tyget omlott på baksidan. Bara att dra av och tvätta om det skulle behövas. Vad gäller mönstret på tyget så får man lite skylla sig själva när man ger mig fria händer att fixa till något, för självklart blev det kattmönstrat...


Ryggstödets dyna kan man också enkelt fästa på stolen genom att trä den övre delen av tyget som ligger omlott på baksidan över stolens stålram.

Nu kan stolen leva vidare ytterligare någon säsong och mamma & pappa blev nöjda.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar