torsdag 23 juli 2020

Klösbräda

Efter att ha gjort klart lekhuset till katterna och trädgårdsbänken så hade jag lite spillbitar över av både trä, lister och mattan som jag använde till taket på huset. Funderade lite och kom fram till att det borde ju gå att få ihop något av detta. Varför inte en liten klösbräda till katterna som man kan hänga på väggen?


Från husbygget hade jag en bit limträskiva kvar som var precis lika lång som mattbiten. Jag kapade limträskivan lite på bredden så att den blev några mm smalare än brädbiten som jag fick över när jag byggde bänken. Brädbiten var aningen längre än limträskivan, så i toppen av den borrade jag ett hål så att man kan hänga upp klösbrädan. Listen sågade jag av så att den blev lika lång som limträskivan och sedan spräckte jag den på mitten så att jag fick två lika långa platta lister istället. Slipade till alla delar så att kanterna blev jämna och mjuka och sedan laserade jag alla delarna i järnvitriol som blev över när jag målade bänken.

När allt var torrt var det dags att montera. Jag sköt fast mattan på limträskivan med hjälp av häftpistol på kanterna och klippte bort den matta som stack ut över kanten så att kanten blev jämn.


Sedan skruvade jag ihop limträskivan med brädan med fyra skruvar från baksidan.


Avslutade med att spika fast listerna en på varje långsida, dels för att dölja den fula mattkanten men även för att förhindra att katterna råkar dra upp någon nit eller rispa upp mattan.


Sådär, en styck klösbräda klar. Bara att hitta en lämplig plats där man kan hänga upp den så att katterna kan börja använda den :-)


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar