fredag 12 juni 2020

Snygga inramningar

Gröna fingrar kan ingen anklaga mig för att ha, men några rabatter med perenna blommor & buskar har jag och de verkar ju klara sig hyfsat. Något som däremot har en förmåga att växa bra är ogräs och det känns som en aldrig sinande uppgift att hålla efter det. Jag tröttnade egentligen för länge sedan men har inte riktigt känt att tiden funnits till att göra något vettig lösning. Så jag har kämpat på med att skära rabattkanterna och rensa ogräs och gräs som vuxit in i rabatterna. Men, i år bestämde jag mig för att göra en insats för att slippa detta. Eller i varje fall minska det.

Det blev en väldigt enkel lösning där jag efter att jag rensat upp väldigt noga i rabatterna satte en kant runt mha tryckinpregnerat trä och sedan la på först lite ny jord i rabatten och sedan ett rejält lager med täckbark. Blev riktigt snygga inramningar av landen och nu är det lätt både att klippa gräset runt plus att det förhoppningsvis dröjer ett bra tag tills ogräset har tagit sig igenom.

Så här såg det ut före:



Ramarna sitter fast i små reglar i varje hörn som jag fäst i en typ av "jordankare" som jag slagit ner i marken.

Så här blev det färdiga resultatet:



/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar