söndag 7 juni 2020

Kattkoja

I julas fick mina fyrbenta vänner ett litet lekhus i papp som jag hittat för en billig peng i en butik. Det visade sig att det där papphuset blev väldigt populärt och det har använts flitigt till både lek och att sova i. Däremot så var det ju inte helt så länge. Zaga konstaterade ganska snabbt att det inte klarade tyngden av en kattunge som landade på taket och sedan dess har huset hållits ihop med packtejp...


När jag inte fick tag i något nytt hus då de slutat sälja dem så bestämde jag mig för att bygga ett nytt hus i lite stabilare material som klarar kattungebus och lite tuffare tag. Tog lite mått på det befintliga papphuset och gjorde en enkel skiss:


Materialet som jag använt mig av är ett par limträskivor i måtten 1500x300x18 & 1500x400x18 plus en liten bit som jag hade liggande hemma, en dörrmatta i klösvänligt utförande, en bit kantlist som jag hade liggande och sedan givetvis skruv, trälim, spackel, spik och färg.


Bara att börja mäta upp och såga till alla delarna. Vare sig det handlar om att sy eller snickra så måste man börja med de där tråkiga momenten att skära till alla delarna. På ena kortsidan sågade jag ut en öppning som ingång och på de båda långsidorna sågade jag ut fönster.


När allt var filat och slipat så att alla kanter var jämna och mjuka så var nästa steg att skruva ihop själva huset och spackla över alla skruvskallar.


För att få taket att ligga snyggt på så fasade jag av kanten på långsidornas väggar så att den följde vinkeln på sidorna snyggt:


Slipa av alla ojämnheter och måla huset och taket i valfri färg. Mitt hus fick bli vitt och insidan samt kanterna på taket målade jag svart.


Jag målade två gånger för att få en fin täckande yta och när färgen torkat målade jag svarta dekorationskanter runt ingången och fönsterna på sidorna samt skruvade fast taket.


Medans färgen torkade passade jag på att sy en enkel dyna och fylla med mjuk stoppning som ska ligga inne i kojan.

På undersidan av kojan har jag limmat två lister längs med långsidorna så att den kommer upp lite från golvet och på dessa har jag sedan satt fast möbeltassar så att det inte blir några skador på golvet ifall kojan kasar runt vid intensiv lek. På bilden nedan hålls listerna fast mha buntband medans limmet torkar...


Kvar att göra innan den nya kojan var klar var taket. Till taket har jag klippt till två lagom bitar av den klösvänliga dörrmattan och skjutit fast med häftpistol. Det ger bra fäste under tassarna vid bus och blir även bra att vässa klorna i. Längst upp på nocken har jag fäst en list för att dölja skarven och få en fin avslutning. Jag hade tur och hittade en dörrmatta som var lika bred som mitt tak skulle vara och som ni ser på bilderna så har jag använt mig av kanterna på dörrmattan för att få en fin kant på sidorna och längst ner på taket.


Med facit i hand kan jag konstatera att jag köpt precis lagom med material. Blev bara några små träbitar samt en liten bit matta kvar när jag var klar!


Sådär! Äntligen klar och redo för inspektion. Hann knapp ställa ner den på golvet innan den första skulle in och kolla läget. Sen var det fullt hus. Tre av fyra av husets fyrbeningar stod i princip i kö för att provligga och Zaga hälsar att detta huset minsann klarar av tyngden av en kattunge och taken funkar kanon att vässa klorna på...









/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar