söndag 17 maj 2020

En liten ängel

Fick smak för att brodera igen efter att ha broderat tavlan med den badande damen så jag fortsätter helt enkelt att botanisera runt bland alla broderikit som jag har samlat på mig under åren. Den här gången blev det en fantastiskt söt liten tavla med en ängel på, även denna i räknade kors- & efterstygn på fin mörkblå aidaväv.

Den såg ju ganska enkel ut när man tittade på förpackningen, men skenet kan bedra. Visade sig vara en liten utmaning att få allt rätt. Färgskalan var verkligen ton i ton vilket gjorde det lite svårt att få ihop mönsterkartan med rätt nyans och inte blev det bättre av att de glömt att skicka med en färg i förpackningen! Som tur är var det garnet till läpparna som saknades vilket bara utgjorde tre stygn, så det gick enkelt att hitta ett garn i lämplig nyans i lådan med restgarner. Att sedan sy efterstygnen och pricka allt rätt när nyanserna ligger så nära varandra tog sin lilla tid samtidigt som det verkligen är efterstygnen som lyfter fram motivet i denna tavlan.
Ytterligare en liten detalj som gjorde mig en aning nervös innan jag fått kontroll över broderiet var att jag efter att ha sytt en stund upptäckte att den som gjort mönstret inte markerat ut mitten (som man börjar räkna från) korrekt, men som tur var räckte aidaväven till på bredden än då! Och att motivet ligger snett på väven syns ju inte sen när det blivit inramat som tur är. 

Men nu är den äntligen klar och ligger tillsammans med min badbrud och väntar på att lämnas in för inramning.


Med denna tavlan klar blir det snart ett nytt dyk ner i lådan med broderier, så får vi se vad jag blir sugen på att sätta tänderna i härnäst :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar