söndag 22 april 2018

Som en polkagris...

För ungefär ett år sedan läste jag många inlägg i diverse forum för virkning där man virkat av murarsnöre. Det ena färgstarka, inspirerande inlägget avlöstes av ett annat. Jag ville självklart testa och när jag var på Biltema för ett annat ärende passade jag på att inhandla ett par rullar med just murarsnöre. Det blev en rulle med vitt och en rulle med rosa. Sedan dess har dessa två rullar legat hemma i pysselskåpet utan att jag riktigt kunnat bestämma vad jag ville göra med dem. När jag såg ett mönster på en härlig stjärnduk i en av dessa virkgrupper så visste jag direkt vad jag skulle göra av murarsnöret: En härligt färgstark duk med känsla av vår till altanen förstås!


Bara att sätta igång och virka. Att virka den var lätt rent mönstermässigt. Men att virka i detta murarsnöre var inte helt lätt. Snöret är lite plastigt och glider lätt så det gäller att "hålla i " ordentligt. Jag märkte också att det är lätt att fastna med virknålen i delar av tråden och det riskerar då att bli lite "luddigt" om man inte snabbt drar ut och rätar ut tråden igen. De två rullarna räckte precis till duken på bilden ovan. Det blev lite garn över på varje rulle, men jag är tveksam till att det skulle räckt till ytterligare ett helt varv av varje färg och jag ville inte chansa. Det är alltså sådan här tråd jag virkat i:


På plats på altanbordet och som en vän till mig påpekade så blev det som en liten polkagris. För mig blev det en extra färgklick som påminner om att sommaren ligger och lurar runt hörnet...


/Anngert

2 kommentarer: