onsdag 15 februari 2017

Nytt ytskikt

För ganska så länge sedan gjorde jag en liten soffa till mina fyrbenta vänner. Soffan var i jeanstyg och stod på ett vitt underrede i trä. Den här soffan har använts flitigt och numer sett sina bästa dagar. Efter att någon dessutom lyckats med konststycket att ett par gånger leverera hårbollar i den vilket gett ett par fula fläckar så tyckte jag att det var dags för en liten renovering.

Så här såg den ut innan renoveringen...

När jag fick idén om hur jag skulle renovera den så tänkte jag i lite nya banor den här gången. Var inte så sugen på att sitta och sy massor för hand utan ville kunna fixa det mesta utan det momentet. Så, lite nytt material inhandlades. En limträskiva, lite vadd och en bit vitt fuskskinn.


Sedan var det bara att sätta saxen i den gamla soffan och strippa ner den till bara skumgummit. Det hade jag ju förstås tänkt att återvinna. Skivan sågades till så att den var någon centimeter längre än den skumgummiplatta som är botten. Detta eftersom jag ville göra botten lite mjukare och fluffigare genom att lägga på ett par lager med vadd över skumgummit. När jag då fäster tyget över så blir det en lite snyggare avslutning på botten. I framkant lät jag vadden gå ner runt kanten så att det blev en mjuk kant.


Sedan fäste jag fuskskinnet runt plattan med häftpistol. Rekommenderas att spänna tyget ordentligt så att det blir en slät och fin yta. Hörnen kan vara lite knepiga, men det är bara att göra efter bästa förmåga så att det ser snyggt ut :-). Botten klar!


Till bakstycket och armstöden fick jag givetvis sy lite, så bara att klippa till bitarna, plocka fram symaskinen och sy ihop alla sidorna utom botten. Eftersom skumgummiskivan jag har som stomme är ca 3 cm bred så klippte jag till smala remsor av fuskskinnet som jag har gjort en liten kant av för att få ett snyggare kanter på soffan.


Vräng alla delar rätt och stoppa i skumgummit. Ryggstödet förstärkte jag med ett par lager vadd för en mjukare känsla och armstöden stoppade jag lite med vanlig stoppning för att få dem lite rundare i formen.


Sedan har jag helt enkelt fäst alla delarna i bottenplattan med häftpistolen. Vänt upp soffan i rätt läge och gjort det enda momentet som krävde att sy för hand, nämligen att fästa armstöden i bakkant mot ryggstödet. Klart!


Eller, jag ville ju ha ett par knappar som dekoration på sitsen också. Hur gör man då det när man har en 15 mm tjock träskiva i botten? Jo, jag mätte ut var jag ville ha knapparna under soffan. Borrade sedan två små hål i träskivan. Tog en bit tunn ståltråd och trädde upp på en lång nål. Sedan var det bara att sticka igenom nålen genom hålet och ända upp genom stoppning och skinn. Trä på knappen och trä tillbaka nålen genom alla lager och ut genom hålet. Att pricka hålet med nålen på vägen tillbaka var en sport för sig...




Jag valde sedan att fästa knappen runt en liten spik under soffan. Bara att dra åt så hårt som man vill ha det och tvinna fast. Nu väger soffan lite grann och ingen av mina katter kommer att lyckas komma åt undersidan men för säkerhets skull så har jag täckt alla ändar på ståltråden och spikarna med tjock tejp.


Sådär, tillbaka på sin plats! Lite fräschare och lite läckrare :-)! Helt klart ett lyft jämfört med tidigare.


Givetvis ska även de på fyra ben ha en filt och en kudde i soffan!


Någonting säger mig att varken kudde eller filt kommer att ligga kvar där någon längre tid...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar