fredag 10 februari 2017

Egen trappa

Precis som vi människor så kan katter få problem med sina leder och drabbas av artros. Min äldsta katt, Puzz, har tyvärr fått artros i framför allt sitt ena framben. Detta resultera för hennes del t.ex i att hon helst inte vill landa på frambenen när hon hoppar ner från höjder utan istället gärna landar på bakhasorna där det finns möjlighet till det. Helst tar hon förstås en lättare väg ner om det finns möjlighet till det så hon slipper att hoppa :-).

Puzz älskar att ligga och sova i fönstret inne i min tvättstuga. Att ta sig upp dit är inget svårt för henne. När hon ska ner är det lite knivigare. Även om det inte är ett speciellt högt hopp så finns det inte så mycket yta att landa på utan hon måste landa på frambenen på en hård diskbänk i stål. Jag har ett litet tag fundera på hur jag skulle kunna lösa problemet åt henne och för ett par veckor sedan föll alla detaljer på plats för hur jag kunde göra en praktisk, säker och snygg lösning! När man hyr bostad så kan man ju inte riktigt göra som man vill, utan man får vara lite påhittig för att lösa problemen. Det material som behövde inhandlas köptes och med pappas hjälp fick jag perfekt tillsågade skivor till mitt projekt. Bara att få ihop det kvar...

Så här såg det ut från början i min tvättstuga. På vänster sida nedanför fönstret finns en bänk där jag har en matskål och en vattenfontän till katterna. Rakt nedanför fönstret finns en diskbänk och mellan dessa bänkar är det en glipa. Som ni ser på bilden så står det förstås en mjuk, skön bädd i fönstret att sova i. Tyvärr är den lite för bred för att helt få plats i fönstret men det verkar inte bekymra de fyrbenta så mycket...


Det jag behövde till min idé var tre skivor. En stor till den stora bänken till vänster, en liten till trappsteget och en att lägga uppe i fönstret. Vidare behövde jag lite lister, en rulle tapet med passande mönster och så förstås skruv, tapetlim, spik och färg.


De tre skivorna är vanlig spånplatta. Materialet spelade inte så stor roll då jag ändå tänktatt klä in dem i tapeten. Tapeten har ett mönster av gråaktiga brädor och passar bra in med den blågrå-vita färgskalan som är i tvättstugan. På den skivan som skulle fungera som trappsteg satte jag fast fyra ben på i lagom höjd. Här gällde det att tänka till lite så att längden på benen blev rätt då det är lite hörjdskillnad mellan bänken och diskbänken plus att diskbänken är lite sluttande. Avslutade sedan med en kantlist runt om och en list mellan benen längst bak för att stabilisera den.

Så här blev slutresultatet:


Den stora bänken täcks helt av den stora skivan. Den ligger löst på och i framkant sitter det en lite bredare list som täcker kanten på den ordinarie bänkskivan. Trappsteget står med ett benpar på den stora bänken och ett på diskbänken. Så, vad fyller då den stora skivan för funktion (bortsett från att jag tycker att det blev snyggare än den ursprungliga gulbruna)? Jo, som den hönsmatte jag är så är jag ju lite rädd för att trappsteget ska glida iväg när mina klunsar hoppar på det. Så, det benparet som står på den stora bänken är ordentligt fastskruvade med skruv rakt igenom den stora skiva och trappsteget kommer alltså inte ha en chans att flytta sig någonstans :-).


Den tredje skivan fyller ingen funktion för själva trappen. Den är mer för att göra det lite snyggare uppe i fönstret. Men, självklart gjorde jag den lite bredare än själva fönstret så att hela bädden får stöd undertill :-).



Kan meddela att trappen blev snabbt invigd och uppskattad av samtliga på fyra ben. Puzz parkerade genast på den och verkade förstå att den var till henne!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar