söndag 5 juni 2016

Debut som senior...

Idag styrde jag, Kompiz & Lakritz kosan mot Hässleholm och SVISS internationella kattutställning där. Kompiz som i fredags fyllde 7 år skulle, förutom vanlig bedömning, idag även göra debut i seniorklass hade matte planerat och Lakritz skulle förstås tävla i vanlig bedömning.

Det blev en fantastiskt trevlig dag på en välorganiserad utställning. När vi kom in i hallen var det första som jag noterade den luftiga burplanen. Burarna stod inte tätt ihop rygg mot rygg i raderna utan med ett litet mellanrum. Kanonbra och luftigt för katterna som på det sättet slapp att ha någon annan katt precis bakom ryggen.

Jag som sedan är van vid att Lakritz, som är en svart Maine coon, brukar vara först upp på domarbordet i kategori 2 fick raskt tänka om. På lapparna med bedömningsordningen som satt på varje domarbord hade man blandat runt ordningen lite och jag konstaterade raskt att först ut på domarbordet idag blev istället Kompiz. Med seniorbedömningen! Kompiz fick en toppenbedömning och min dag fick en kanonbra start när domaren efter att ha bedömt den andra senioren meddelade att hans bästa senior i kategori 3 idag var Kompiz! Min lilla nalle hade blivit Best In Show Senior!!!

SP/CH IDP*Tawallis Frank Sinatra BIS Senior!

Sedan rullade dagen på som vanlig. Bara det att jag fick vänta lite längre på mina katters grundbedömningar än vad jag är van vid. Vilket inte på något sätt var negativt, utan skönt att kunna slappna av lite och titta på de andra katterna innan det var dags.
I den vanliga bedömningen var det idag första gången i klass 2 för Kompiz. Det resulterade i en jättefin bedömning och ett Hederspris. Nomineringen knep en annan fin Britt-kille efter mycket velande fram och tillbaka hos domaren.

Lakritz tävlade för andra gången i klass 6 och även han fick en fin bedömning och ett nytt certifikat. Tyvärr gick han inte vidare utan blev slagen av en tjusig skogis vid nomineringen.

IP/CH S*IsaRos Lynx Samurai

En kanontrevlig dag på alla sätt och vis :-)!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar