måndag 25 januari 2016

Lakritz-bit på utställning

I lördags var det tidig morgon och avgång mot Conventum Arena i Örebro. Klockan ringde vid fyrasnåret och vid fem rullade bilen iväg. Årets första utställning på gång med spännande nyheter inom Fife. Både ny kategori-indelning av raserna samt nya preliminärt godkända raser att kika på.

Hos mig var det bara Lakritz som skulle följa med. Jakten på det sista certifikatet innan han blir stoppad i Sverige hägrade och jag höll tummarna för att han skulle lyckas. Första delen av bilresan gjordes med rejäl konsert från bilens bakre del. Ja, Lakritz höll låda för flera stycken. Efter att ha plockat upp en kompis och hennes två MCO'er så blev han däremot tyst. Tänk vad lite annan kattlukt kan göra ;-).

Väl på plats i Örebro träffar man som vanligt en väldans massa härligt kattfolk och tiden springer på snabbt. Spänningen hos mig höjdes rejält dessutom när jag läste katalogen och konstaterade att mitt svarta troll hade konkurrens redan i grundbedömningen. Som tur är behövde jag inte gå och vara nervös så länge innan dramat fick sin upplösning. Svarta Maine cooner tävlar i grupp 1 och tenderar att vara först ut på domarbordet hos sin domare. Lakritz hade fått Alexey Shchukin från Holland som domare och var mycket riktigt fjärde katt på domarbordet. Bortsett från att det fanns en läskig balkong inne på arenan som man som katt var tvungen att spänna ögonen i så skötte sig Lakritz bra hos domaren. Alexey bedömde först den andra Maine coonen i samma klass och sedan Lakritz och efter en stunds funderande så föll klassvinsten på Lakritz!! Matte blev jätteglad :-). Tyvärr hörde jag inte exakt vad det var som gjorde att Lakritz vann. Domaren pratade ganska lågt och det var mycket sorl omkring mig. Tror han sa något om pälsprepareringen plus något annat.
Lakritz gick inte vidare, men det hade jag inte väntat mig. Det var en stor utställning och mördande konkurrens med många supersnygga Maine cooner. Passar på att säga grattis till mina vänners fina resultat under helgen. Ingen nämn, ingen glömd!



Vad gällde nya raser så var det lite senare på dagen raspresentation på stora scenen av Brittiskt Långhår som från och med årsskiftet är preliminärt godkänd. Det var Brittsällskapet som höll i presentationen och på scenen visades sex stycken söta lurviga långhåriga Britter upp. Efteråt var det tårtfest i Brittsällskapets monter... Tårtan smakade alldeles utsökt!


Något annat trevligt under dagen var The Maine Clubs "TMC-fika". Knytis-fika för klubbens medlemmar där vi sätter oss ner tillsammans i ett hörn någonstans i lokalen efter att grundbedömningarna är klara och innan panelen, käkar medhavd fika, pratar katt och har trevligt. Lika roligt varje gång!

På utställningsfronten så ser jag och mina lurviga nu fram emot nya spännande planer. En sväng till Danmark finns redan inplanerad...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar