torsdag 14 augusti 2014

I laxrosa och svart

Fick lite blodad tand av att virka kattbäddar så det blev en till :-). Denna gången var jag inte riktigt nöjd med resultatet och jag har lärt mig en viktig läxa ifall jag får för mig att virka fler. Kvaliteten på garnet är superviktig för ett bra resultat. Garnet till de två första var ganska mjukt och lite stretchigt samt väldigt enkelt att virka i. Till varje bädd gick det då åt ett nystan. När jag skulle handla garn till denna bädden så köpte jag således ett par nystan med svart garn. Detta garn visade sig vara aningen grövre och inte alls så stretchigt som det andra. Att virka i det var betydligt hårdare och resultatet blev ju givetvis att denna korgen blev betydligt större och det gick åt två hela nystan till den.


För den som undrar hur jag har virkat så bjuder jag här på hur jag har gjort. Beroende på hur hårt man virkar och garnets kvalitet kan man säkert behöva justera hur mycket man ökar på varven, men det märker man vartefter man virkar. Jag kan också tillägga att jag är ingen expert på att virka och allt kanske inte är helt enligt gängse "virkregler" ;-).

Garnet som jag virkat av är: Hooked Zpagetti.

Jag har jag har bara virkat med fm samt börjat varje varv med 1 lm och avslutat med 1 sm

Börja med att göra 5 lm och ta ihop dem till en ring.

Varv 1: 10 fm runt ringen
Varv 2: Öka 1 fm i varannan fm
Varv 3: Öka 1 fm i varannan fm
Varv 4: Öka 1 fm i var 3dje fm
Varv 5: 1 fm i varje fm
Varv 6: Öka 1 fm i var 5e fm
Varv 7: Öka 1 fm i var 5e fm
Varv 8: Öka 1 fm i var 5e fm
Varv 9: Öka 1 fm i var 5e fm
Varv 10: 1 fm i varje fm
Varv 11: Öka 1 fm i var 5e fm
Varv 12: 1 fm i varje fm i den övre lm-bågen
Varv 13: 1 fm i varje fm
Varv 14: 1 fm i varje fm
Varv 15: 1 fm i varje fm
Varv 16: 1 fm i varje fm
Varv 17: 1 fm i varje fm
Varv 18: Ta in 1 fm var 3dje maska
Varv 19: 1 fm i varje fm
Varv 20: Ta in 1 fm var 5e maska

Klar!

Glöm inte att fästa trådarna!

Vill man göra en större korg så är det bara att öka antalet varv på botten innan man börjar virka kanten.

/Anngert

1 kommentar: