onsdag 25 juni 2014

Facelift

Där jag bor är jag lite bortskämd med att ha två badrum. Ett som det är dusch i och ett lite större med badkar. Det som jag använder mest av dessa är det med dusch i. Badrummet med badkar i används det också då och då, mer på vinterhalvåret än sommaren. I det badrummet står även två av tre kattlådor här i huset.
Något som jag däremot inte uppskattade med badrummen här är färgsättningen i dem. Man kan säga som så här: det märks att husen är byggda på slutet av åttiotalet. Både golvmatta och kakelbård går i rosa toner, vilket väl inte direkt tillhör min favoritfärg när det kommer till inredning. Gärna lite detaljer då och å i denna kulör, men inte så mycket blekrosa på samma gång hela tiden.

Det första jag gjorde när jag flyttade in här för x antal år sedan var att sätta upp svart kakeldekor över de rosa kakelplattorna. I badrummet med badkar lade jag också in lösa plastplattor i grått på golvet. Dels skyddade det golvet från kattsanden och dels var det snyggare är originalet. Lade bara fram till badkarskanten eftersom jag givetvis inte kan täcka över golvbrunnen.

Nu efter ett antal år har plastplattorna börjat bli ganska slitna och jag började att fundera på ett alternativ. Jag hade också stora funderingar på att måla om mina lösa badrumsskåp i vitt efter att jag blivit så nöjd med min köksmöbelrenovering.

Sagt och gjort så började jag med att måla om möblerna. De förvandlades rast från något ljusbetsat trä till blankt härligt vitt. Sedan var det det där med golvet. Ett besök i en färgbutik löste det problemet när jag sprang på en ganska stor stuvbit med plastmatta där i härligt klinkermönster. Även denna lades så att den slutar vid badkarskanten. Hade detta varit ett badrum som jag använder mycket så hade denna lösningen inte varit något bra alternativ, men de få gånger som jag använder badkaret så kan jag ju faktiskt enkelt torka upp det vatten som ev. rinner ut på golvet. Det är även enkelt att lyfta på extramattan vid badkarskanten och torka upp det som ev. rinner in under. Nedan kommer lite före- och efterbilder...

Före medans plattorna låg kvar samt aningens ostädat...

När jag röjt ut allt. Nu ses det rosa originalgolvet också.

Efter:
Stuvbiten inlagd på golvet. Fick pussla lite för att få ihop det, men det räckte precis.
Möblerna vitmålade och toasitsen utbytt en en i svart trä.

Och som en slump matchar den stora kattlådan perfekt i svart och vitt... ;-)



Den uppmärksamme noterar att det på efterbilderna bara syns en kattlåda samt att det verkar saknas något bredvid det låga skåpet på sista bilden. Det gör det. Jag har en öppen kattlåda till och tanken är att bygga in den i ett litet hus som även kan fungera som sittbänk. Så jag har redan gjort plats för det men själva bygget blir nog på semestern skulle jag tro...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar