torsdag 29 maj 2014

Nordens Ark

Billingebygdens Kattklubb som jag är medlem i är fodervärdar till Snöleoparden på Nordens Ark. Varje år på vårt årsmöte lottas två entrébiljetter ut bland deltagarna på årsmötet och i år hade jag turen att vinna dem. Har aldrig varit på Nordens Ark tidigare och såg fram emot att göra ett besök där.

Idag har jag och några kompisar tillbringat en kanondag där! Har varit supertrevligt att i dagens underbara väder promenera runt i den fantastiska naturen i en välskött djurpark och titta på massor av vackra djur :-).

I parken finns mycket kattdjur men även andra djur och fåglar såsom järvar, vargar, getter, ugglor, storkar, hackspettar, grodor mm. Just idag så matade de järvarna vid en utsatt tidpunkt som man kunde gå och titta på samt höra djurskötaren prata lite om just det djuret. Det var där vi började vår rundvandring i parken och det var roligt att se hur de järvarna fick använda sina instinkter och jobba lite för att få tag i maten.
Sedan gick vi vidare på stigarna och gångarna mellan hägnen och kikade på de andra djuren. Ibland fick man leta lite innan man hittade dem och andra gånger var det enkelt att beundra dem. Det enda djur som vi inte fick någon skymt av var lodjuren, annars så såg vi de flesta. Kameran gick varm och jag låter några av bilderna tala för sig själva nedan...

Järv

Vitryggig hackspett

Vit stork

Europeisk kärrsköldpadda

Asiatisk Skumbogroda

Pallaskatt

Fjällugglan "Hedvig" som faktiskt är en hane...

Przewalskis vildhäst

Mindre panda

Amurtiger

Nedan några bilder på de vackra snöleoparderna som just fått mat



Amurleopard

Hela parken var otroligt välskött och dagen bjöd på perfekt väder för ett djurparksbesök! Svårt att återge vacker omgivning, härligt ljussken och vackra blommor på bild. Men jag delar med mig av några bilder på landskapet ändå!







Avslutade dagen med lite shopping i den lilla butiken i djurparken. Blev en kattleksak till mina egna fyrbenta vänner här hemma. En mus i tovad ull som mina små älskade kurrande vänner redan har totaldissat...


Har ni möjlighet så kan jag varmt rekommendera ett besök på Nordens Ark :-)!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar