torsdag 29 december 2011

10100 stygn...

Så många stygn gick det åt för att få mattan klar. Nu pratar vi inte om någon gigantisk matta utan om en matta som jag broderat till matsalen i mitt dockskåp som jag bygger. Eftersom det var den första mattan som jag gav mig på att sy så blev det inte något avancerat mönster direkt utan ett enkelt geometriskt sådant.

Väven som använt är vanlig stramalj på vilken jag ritat upp mitt mönster och sedan sytt det med halva korsstygn i vanligt moulinegarn. När jag var klar vek jag in kanterna och pressade på viselin på baksidan.


 Färgerna i mattan har jag valt utifrån vilka färger som jag tänkt att ha i matsalen. Det gröna tar jag bland annat upp i stolsdynorna på matsalsstolarna, en del smådetaljer som kommer att finnas i rummet går i blå toner och det gula kommer att komma igen på mässingsdörrarna på kakelugnen.


Tanken är sedan att hela matsalsmöblemanget ska stå på mattan mitt i rummet sedan när dockskåpet är klart. Då kommer det att se ut ungefär som på bilden nedan.


Att brodera en egen matta var inte alls så svårt som jag trodde och antagligen kommer det att bli fler gjorda. Det gäller bara att tänka till hur man vill ha det innan man börjar, för det tar lite tid att sy och man är nog inte så sugen på att repa upp när man sytt en bit.
En annan typ av matta som jag funderar på att testa att göra är en härlig ryamatta till något av rummen. Har inte helt klart för mig hur jag ska få till det i den lilla skalan än, men det kommer nog...

/Anngert

1 kommentar:

  1. Ser inbjudande ut....

    jag sätter mig gärna till bords och intar min middag i den matsalen.
    /Lis

    SvaraRadera