lördag 17 juli 2021

Användbara jordgubbar

Såg en bild på nätet på några häftiga shoppingkassar som enkelt kunde vikas ihop för att vara enkla att ta med sig i t.ex handväskan eller ha liggande i bilen. Bilderna som jag hittade när jag sökte vidare lite för att ev. kunna hitta en beskrivning visade kassar som blev små söta frukter eller djurhuvuden när de "veks ihop". Tyvärr hittade jag ingen sömnadsbeskrivning på något språk som jag förstår, men bilder säger ju mer än tusen ord, så så svårt skulle det väl inte vara att knåpa ihop något på fri hand?!

Sagt och gjort, jag tänkte mig en shoppingkasse som i slutformat skulle vara ca 40x35 cm stor. Sedan en djupdykning i tyglådan där jag hittade ett perfekt tyg för att kunna sy ett hölje till kassen i form av en jordgubbe, lite andra härliga sommarblommiga tyger och enfärgat som jag kunde matcha med. Lite kompletterande shopping i tygbutiken behövdes men sedan var det dags att börja sy! Tyvärr glömde jag att ta kort på de olika momenten, men jag gör ett försök att beskriva på ett ungefär hur jag gjorde och hoppas att ni som läser hänger med :-).

Jag klippte till två blommönstrade tygbitar i storlek 42x37 cm och två lika stora bitar av det enfärgade som jag ville matcha det med. Det blommiga blev kassens utsida och det enfärgade blev fodret i kassen. Klippte även till två remsor (42x6 cm) av vardera tyg som skulle bli bärhandtag. Sedan tog jag fram det röda tyget med små vita hjärtan på och klippte till en fyrkant som var 20x20cm. Den delade jag sedan på diagonalen så att jag fick två trianglar. Av en bit enfärgat grönt tyg klippte jag till två remsor som var lika långa som diagonalen på det röda och 8 cm breda. 

De gröna tygremsorna fållade jag i ändarna, vek sedan dubbelt och sydde fast det längs med diagonalen på det röda så att det bildade en kanal. Sedan var det bara att lägga ihop yttertygen räta mot räta och nere i ena hörnet se till att få med de röda trianglarna när jag sydde ihop dem. Här det viktigt att inte sy ihop den kanalen som man sydde dit utan bara sy i det röda tyget. När delarna är ihopsydda vänder man dem rätt, fodrar dem och fäster  bärhandtagen.

Det sista man gör är att dra i en snodd genom de båda kanalerna nere i ena hörnet och sedan är den ihopfällbara kassen klar! 

Då mina påsar skulle bli små "gå bort presenter" så behövde jag fyra stycken och att de ihopfällbara ser ut som jordgubbar passade det här tillfället perfekt!


När påsarna inte används stoppas de helt enkelt ner i den lilla extra påsen nere i hörnet och vips så är det superenkelt att få plats med den i handväskan när man ska ut på shoppingtur utan att den ska vara ivägen.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar