lördag 10 september 2016

Höstfärger!

Det står september i almanackan och jag tyckte att det var dags för lite sprakande höstfärger i mitt kök. Insåg då att jag inte hade någon matchande handduk att hänga på spisen! Det lilla problemet måste ju genast åtgärdas. En helt vanlig handduk med en härlig rostorange färg i måtten 50x70 cm inhandlades och en titt i tyglådan gjordes.

På handduken klippte jag bort öglan som man ska hänga upp den i samt ett par andra lappar som mest satt i vägen. I tyglådan hittade en liten bit svarttyg med grått blommöster på som skulle passa perfekt. Klippte till två remsor som jag sydde fast tvärs över handduken. Den ena satte jag strax ovanför mitten av handduken och den andra en bit från ovankant. När jag sydde lämnade jag öppet på sidorna. Där trädde jag sedan in ett band i varje kanal som blev under remsorna som jag sytt fast, rynkade handduken en aning och sydde sedan igen sidoöppningarna över banden. På så sätt kommer inte banden att åka in i kanalerna och rynkningen kommer alltid att vara där. Klart!

Bara att hänga den över handtaget på ugnsluckan och knyta en liten rosett på varje sida med banden.


Så i höst kommer mitt kök som normalt går i gråskala att få lite inslag av färgsprakande orange!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar