lördag 13 augusti 2016

Äntligen klar!

På balkongen hemma hos mina föräldrar har vi två hemmabyggda klöspelare till katterna. De står i var sitt hörn av balkongen och däremellan kan katterna gå på en hylla vi satt upp. Pelarna gjorde jag för många år sedan av ett par mattrör som jag förstärkte inuti med reglar och sedan några bitar spånskiva som botten och topphylla. Som klösmaterial tog jag en bit heltäckningsmatta med klösvänlig lugg och häftade fast med häftpistol. Men, efter att stått på en balkong i några år i ur och skur (även om vi har tak på balkongen, så blåser det ju in) så var dessa inte så fräscha längre. Alltså, renoveringsdags! Det blev dock en renovering som drog ut på tiden då jag inte lyckades få tag på tillräckligt mycket rep på en gång utan fick shoppa i omgångar. Men nu är jag äntligen klar!

Så här såg de alltså ut innan jag satte igång med renoveringen:


I min renoveringsiver åkte även en lite mindre klöspelare som stod på samma balkong med. Först tänkte jag bara att den skulle matcha de andra, men sedan kom jag på att den kunde ju få en ny funktion...


De stora pelarna rensades från allt gammalt klösmaterial och bottenplattorna skruvades loss för att jag skulle kunna klä om allt på ett snyggt sätt.


Utrustad med tyg, stoppning, sisalrep, spik och diverse verktyg var det sedan bara att sätta igång. Jag började med att klä bottenplattorna i ljust fuskläder/galon. Lade den på plattan, vek in så att kanterna kom på baksidan och häftade fast materialet med häftpistol. Därefter skruvade jag fast dem mot pelarna igen. Sedan klädde jag topphyllorna med samma material, enda skillnaden här var att jag ett lager skumgummi mellan plattan och tyget.
Därefter började det roliga jobbet med att rulla på repet. Tyvärr fick jag bara tag i sisalrep på rullar om 15 m så det blev några skarvar på varje pelare. Början och slutet på varje rep är ordentligt fäst i pelaren med spik som har lite bredare skalle. Totalt till de bägge stora pelarna gick det åt ca 100 m rep.


Nå, vad gjorde jag då med den lilla klöspelaren? Jo, eftersom några av våra katter har uppnått lite högre ålder nu och Puzz även har lite artros, så kom jag att tänka på att man kanske skulle göra det lite lättare för dem att komma upp på hyllan. Så den lilla klösen förseddes med en topphylla den också och sedan fäste jag ihop den med en av de höga pelarna med ett vinkeljärn.


Nu fungerar den dels som ett trappsteg för den som inte vill hoppa så högt och dels så stabiliserar den upp den ena av de höga pelarna en aning.


Självklart har de renoverade pelarna inspekterats av de fyrbenta. Fick helt klart godkänt! Ber om ursäkt för den dåliga bilden, men det hade hunnit börja skymma innan jag hann släppa ut dem för att prova och kombinationen taskigt ljus, blixt samt kattögon, tja, det funkar oftast dåligt...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar