torsdag 15 augusti 2013

Rastgården

I slutet av förra sommaren fick jag ju hjälp av pappa att bygga en rastgård till mina fyrbenta lurviga vänner. Ett mycket uppskattat tilltag enligt dem. Så fort jag kommer hem från jobbet eller har varit någon annanstans så sitter de vid altandörren och vill att jag ska öppna åt dem. Råkar det sedan regna så tittar de på mig med en blick som hälsar att det garanterat är mitt fel att det inte går att gå ut...

Vad jag inte hann göra förra sommaren var att få iordning det inne i rastgården. Eftersom jag valt att hägna in direkt utanför min altan så är ju även min uteplats en del av rastgården, så det ska ju vara mysigt för både två- och fyrbenta!

Under sommaren har jag hållit på att fundera lite fram och tillbaka om hur jag ville göra, samt fixat och donat och nu är jag äntligen klar. Eller, ja, känner jag mig själv rätt så kommer det säkert göras mer eller ändras om till nästa vår...

Längs väggen har jag gjort ett område med singel som avgränsas med en träkant mot gräsmattan. Valde även att lägga en träkant mot plattsättningen. Det gör det lätt att klippa gräset där samt ger möjlighet att dekorera med lite blommor. Då träreglarna som jag hade kvar efter själva rastgårdsbygget inte räckte riktigt ända fram valde jag att lägga lite natursten i ena hörnet som avslutning. I den änden finns ett litet fågelbad. Inte för att det badar speciellt många fåglar där (förutom en viss självmordsbenägen skata som verkar tycka att det är askul att reta katterna...) utan mer för att jag ville ha in en vattenspegel någonstans.



Längs kanterna på den plattsatta uteplatsen står mina stora blomkrukor med växter i. I den ena sitter en regnmätare i form av en katt (vad annars...;-)?) och i den andra sitter solcellslampan med kattform som jag köpte tidigare i somras. På uteplatsen finns även ett bord och ett par stolar förstås...

 


På några av stolparna som nätet är fäst i har jag satt upp sådana här små lampor. Solcellsvariant även på dessa. Satte på varannan stolpe så totalt tre stycken. Ljuskällor finns även på lite fler ställen i rastgården bland annat i de stora blomkrukorna samt längs husväggen. På kvällarna när de lyser drar de till sig lite små flygfän som katterna gillar att jaga


Ett ställe som jag inte är helt nöjd med än är precis utanför altanen. Har inte riktigt bestämt mig för om jag vill ha några fler blomlådor där eller låta det vara som det är...
 

Och ja, den uppmärksamme noterar att jag inte orkat rensa upp mellan plattorna än efter semestern... Men det får bli en annan dag :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar